57/1992. (III. 25.) Korm. rendelet

a nyugellátások, baleseti nyugellátások és egyéb ellátások emeléséről

A 8/1992. (III. 11.) OGY határozat IV. pontja alapján a Kormány a következőket rendeli el:
1. § (1) Emelni kell 1992. január 1-jétől az 1992. január 1-je előtti időponttól megállapított, továbbá az 1991. december 31-ét követő, de 1992. március 1-je előtti időponttól történő megállapításnál a megállapítás időpontjától kezdődően az
a) öregségi és annak minősülő nyugdíjat, előnyugdíjat és a Foglalkoztatási Alap, a Szolidaritási Alap, illetőleg a munkáltató által megtérített korengedményes nyugdíjat, rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugdíjat, valamint átmeneti járadékot 13 százalékkal, de legalább havi 800 forinttal;
b) özvegyi és szülői nyugdíjat és árvaellátást, valamint hozzátartozói baleseti nyugellátásokat 13 százalékkal, de legalább havi 500 forinttal, és
c) baleseti járadékot 13 százalékkal.
(2) Az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott ellátásokat legfeljebb havi 2000 forinttal, a baleseti járadékot pedig legfeljebb havi 800 forinttal lehet emelni.
(3) Az emelést a végrehajtását megelőző naptári hónapra járó ellátásnak
a) házastársi pótlék, házastárs utáni jövedelempótlék, családi pótlék és nem társadalombiztosítási ellátás;
b) az egyes személyes szabadságot korlátozó intézkedésekkel, valamint a semmissé nyilvánított elítéléssel összefüggésben járó emelés, továbbá
c) az 1991. évi XII. törvény alapján megszüntetett nyugdíjkiegészítés helyébe lépett pótlék
nélküli összegére kell végrehajtani.
2. § (1) Az 1991. december 31-ét követő időponttól megállapított (megállapításra kerülő) nyugdíjak legkisebb összegeit és a meghatározott összegű nyugellátásokat havi 500 forinttal kell emelni. Ennek megfelelően
a)	a 89/1990. (V. 1.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) 85. § (1) bekezdés szerint
az öregségi nyugdíj legkisebb összege	havi 5700 forint;
b)	a R. 118. § (1) bekezdés szerint a rokkantsági nyugdíj
a III. rokkantsági csoportban	havi 5700 forint;
a II. rokkantsági csoportban	havi 5996 forint;
az I. rokkantsági csoportban	havi 6031 forint;
c)	a R. 182. § (1) bekezdés szerint járó állandó özvegyi nyugdíj	havi 5500 forint;
d)	a R. 189. § szerint járó árvaellátás	havi 5190 forint;
e)	a R. 197. § (1) bekezdés szerint járó öregségi járadék	havi 5368 forint;
munkaképtelenségi járadék	havi 5860 forint;
az utóbb igénylő házastárs öregségi járadéka	havi 5159 forint;
az utóbb igénylő házastárs munkaképtelenségi járadéka	havi 5379 forint;  [LÁBJEGYZET_1]
f)	a R. 202. § szerint járó özvegyi járadék	havi 5265 forint;
g)	a R. 208. § szerint járó növelt összegű öregségi járadék alapösszege	havi 5470 forint;
növelt összegű munkaképtelenségi járadék alapösszege	havi 5860 forint;
h)	a R. 211. § szerint járó növelt összegű özvegyi járadék legkisebb összege	havi 5290 forint;
i)	a R. 240. § (1) bekezdés szerint járó baleseti rokkantsági nyugdíj
a III. rokkantsági csoportban	havi 5740 forint;
a II. rokkantsági csoportban	havi 6066 forint;
az I. rokkantsági csoportban	havi 6126 forint.
(2)	A rokkantsági járadék összege	havi 4810 forint,
a rendszeres szociális járadékösszege	havi 5540 forint.
3. § Az egyes személyes szabadságot korlátozó intézkedésekkel, valamint a semmissé nyilvánított elítéléssel összefüggésben járó emelés, továbbá az 1991. évi XII. törvény alapján megszüntetett nyugdíjkiegészítés helyébe lépett pótlék összegét - függetlenül az 1. § (1)-(2) bekezdésben foglaltaktól - önállóan kell 13 százalékkal növelni.
4. § 1992. január 1-jétől havi 500 forinttal kell emelni az 1992. január 1-je előtti időponttól megállapított mezőgazdasági szövetkezeti öregségi, munkaképtelenségi és özvegyi járadékot, továbbá a szakszövetkezeti tagokat megillető növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadék alapösszegét és a növelt összegű özvegyi járadék legkisebb összegét.
5. § (1) Havi 500 forinttal kell emelni 1992. január 1-jétől a nyugdíjfolyósító szervek által folyósított nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások összegét.
(2) Ha a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátást nyugellátással, baleseti nyugellátással együtt folyósítják, az együttes összeget kell az 1. §-ban foglaltak szerint emelni.
6. § 1992. január 1-jétől havi 500 forinttal kell kiegészíteni a házastársi pótlékot (házastárs utáni jövedelempótlékot) és a rendszeres szociális járadékos eltartott hozzátartozója utáni növelés összegét.
7. § Ha saját jogú és özvegyi nyugdíjat együtt folyósítanak, azok együttes összegét 1992. január 1-jétől havi 8610 forintra kell emelni. Ha bármelyik ellátáshoz magasabb összegű emelés jár, az együtt folyósított ellátás helyett a kedvezőbb összeget kell folyósítani.
8. § (1) Az 1991. december 31-ét követő időponttól megállapított ellátásoknál az összeghatár, ameddig
a) az öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj, illetőleg növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadék mellett házastársi pótlék megállapítható	havi 6600 forint;
b) a házastárs keresete (jövedelme, nyugellátása) mellett házastársi pótlék megállapítható [R. 212. § (2) bekezdés b) pont]	havi 5500 forint;
c) az özvegyi és saját jogú nyugellátás, továbbá az öregségi vagy munkaképtelenségi járadék és az özvegyi járadék együttesen folyósítható (T. 65/A. §)	havi 8610 forint.
(2) 500 forinttal kell emelni a rendszeres szociális ellátások megállapítására és folyósítására vonatkozó - külön jogszabályban megjelölt - összeghatárokat, illetőleg kereseti (jövedelmi) értékhatárokat.
9. § A 26/1979. (VII. 21.) MT rendeletnek a 18/1991. (I. 28.) Korm. rendelet 11. §-ával módosított 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„20. § A gyermekgondozási segélyre jogosultnak a gyermekek számától függetlenül 1992. január 1-jétől havi 3850 forint, 1992. augusztus 31-ét követően pedig 4150 forint jövedelempótlék jár.”
10. § (1) 1992. szeptember 1-jétől az 1992. szeptember 1-je előtti időponttól megállapított és
a) az 1. § (1) bekezdés a) pontban említett ellátásokat 6,5 százalékkal, de legalább havi 400 forinttal;
b) az 1. § (1) bekezdés b) pontban említett ellátásokat 6,5 százalékkal, de legalább havi 300 forinttal;
c) a baleseti járadékot 6,5 százalékkal, de legfeljebb havi 400 forinttal
kell emelni.
(2) Az 1. § a)-b) pont szerinti emelés összege a havi 1000 forintot nem haladhatja meg.
(3) Az 1992. szeptember 1-jétől esedékes emelés végrehajtásánál az 1. § (3) bekezdésében foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.
11. § (1) Az 1992. augusztus 31-ét követő időponttól megállapításra kerülő nyugdíjak legkisebb összegei és a meghatározott összegű ellátások összegei a következők:
a)	a 89/1990. (V. 1.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) 85. § (1) bekezdés szerint
az öregségi nyugdíj legkisebbösszege	havi 6000 forint;
b)	a R. 118. § (1) bekezdés szerint a rokkantsági nyugdíj
a III. rokkantsági csoportban	havi 6000 forint;
a II. rokkantsági csoportban	havi 6296 forint;
az I. rokkantsági csoportban	havi 6331 forint;
c)	a R. 182. § (1) bekezdés szerint járó állandó özvegyi nyugdíj	havi 5800 forint;
d)	a R. 189. § szerint járó árvaellátás	havi 5490 forint;
e)	a R. 197. § (1) bekezdés szerint járó öregségi járadék	havi 5668 forint;
munkaképtelenségi járadék	havi 6160 forint;
az utóbb igénylő házastárs öregségi járadéka	havi 5459 forint;
az utóbb igénylő házastárs munkaképtelenségi járadéka	havi 5679 forint;
f)	a R. 202. § szerint járó özvegyi járadék	havi 5565 forint;
g)	a R. 208. § szerint járó növelt összegű öregségi járadék alapösszege	havi 5770 forint;
növelt összegű munkaképtelenségi járadék alapösszege	havi 6160 forint;
h)	a R. 211. § szerint járó növelt összegű özvegyi járadék legkisebb összege	havi 5590 forint;
i)	a R. 240. § (1) bekezdés szerint járó baleseti rokkantsági nyugdíj
a III. rokkantsági csoportban	havi 6040 forint;
a II. rokkantsági csoportban	havi 6366 forint;
az I. rokkantsági csoportban	havi 6426 forint.
(2)	A rokkantsági járadék összege	havi 5110 forint
a rendszeres szociális járadék összege	havi 5840 forint.
12. § Az egyes személyes szabadságot korlátozó intézkedésekkel, valamint a semmissé nyilvánított elítéléssel összefüggésben járó emelés, továbbá az 1991. évi XII. törvény alapján megszüntetett nyugdíjkiegészítés helyébe lépett pótlék összegét - függetlenül a 10. §-ban foglaltaktól - önállóan kell 6,5 százalékkal növelni.
13. § 1992. szeptember 1-jétől havi 300 forinttal kell emelni az 1992. szeptember 1-jét megelőző időponttól megállapított mezőgazdasági szövetkezeti öregségi, munkaképtelenségi és özvegyi járadékot, továbbá a szakszövetkezeti tagokat megillető növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadék alapösszegét és a növelt összegű özvegyi járadék legkisebb összegét.
14. § (1) Havi 300 forinttal kell emelni 1992. szeptember 1-jétől a nyugdíjfolyósító szervek által folyósított nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások összegét.
(2) Ha a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátást nyugellátással, baleseti nyugellátással együtt folyósítják, az együttes összeget kell a 10. §-ban foglaltak szerint emelni.
15. § A 7. §-ban meghatározott együttfolyósítási összeghatár 1992. szeptember 1-jétől havi 9210 forint.
16. § 1992. szeptember 1-jétől havi 300 forinttal kell kiegészíteni a 6. §-ban meghatározott ellátások összegét.
17. § (1) Az 1992. augusztus 31-ét követő időponttól megállapított ellátásoknál az az összeghatár, ameddig
a) az öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj, illetőleg a növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadék mellett házastársi pótlék megállapítható	havi 6900 forint;
b) a házastárs keresete (jövedelme, nyugellátása) mellett házastársi pótlék megállapítható [R. 212. § (2) bekezdés b) pont]	havi 5800 forint;
c) az özvegyi és saját jogú nyugellátás, továbbá az öregségi vagy munkaképtelenségi járadék és az özvegyi járadék együttesen folyósítható (T. 65/A. §)	havi 9210 forint.
(2) 300 forinttal kell emelni a rendszeres szociális ellátások megállapítására és folyósítására vonatkozó - külön jogszabályban megjelölt - összeghatárokat, illetőleg kereseti (jövedelmi) értékhatárokat.
18. § Az emelés ugyanazon személy részére egyszeresen jár, kivéve a hadiárva-járadékot és a hadigyámolt nevelési pótlékát, továbbá a nyugdíj melletti házastársi pótlékot (házastárs utáni jövedelempótlékot), illetőleg a rendszeres szociális járadékos eltartott hozzátartozója utáni növelést.
19. § (1) Az özvegyi vagy szülői nyugdíj megosztása esetén a jogosultakat az emelés a folyósított nyugdíjrész összegéhez illeti meg.
(2) A hozzátartozói nyugellátásokat és hozzátartozói baleseti nyugellátásokat akkor is emelni kell, ha azok együttes összege az özvegyi nyugdíj két és félszeresét meghaladja.
20. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, az 1-9. §-ok rendelkezéseit azonban 1992. január 1. napjától alkalmazni kell. A január-március hónapra járó emelés összegét a nyugdíjfolyósító szerv külön, legkésőbb április 15. napjáig kiutalja, április hónapban pedig az érintettek az emelt összegű ellátást kapják kézhez.
(2) A havi 500 forinttal emelt összegű jövedelempótlék első ízben az 1992. január havi gyermekgondozási segélyhez jár. Az emelés január és február hóra járó összegét külön kell kiutalni, a március havi gyermekgondozási segélyt pedig már az emelt összegű jövedelempótlékkal kell folyósítani.
(3) A 10-19. §-ok alapján járó emelés 1992. szeptember 1-jétől jár. A szeptember havi gyermekgondozási segélyt az emelt összegű jövedelempótlékkal együtt kell folyósítani.
(4) A T. 46. §-ának (2) bekezdése alkalmazásánál az emelést a korábbi megállapítás időpontja szerint és az újból megállapított nyugdíjösszegre kell végrehajtani.

[LÁBJEGYZET_1] Helyesbítette: Magyar Közlöny 1992/36.