190/1999. (XII. 18.) Korm. rendelet

a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások emeléséről

1. § (1) 2000. január 1-jétől a 2000. január 1-je előtti időponttól megállapított és a nyugdíjfolyósító szervek által folyósított nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások havi összege a (2)-(4) bekezdésekben foglaltak szerint emelkedik.
(2) 8 százalékkal kell emelni
a) az átmeneti járadék összegét;
b) a havi 49  800 forintot el nem érő egészségkárosodási járadék összegét azzal, hogy az egészségkárosodási járadék havi összege az emeléssel együttesen sem haladhatja meg a havi 49 800 forintot.
(3) A vakok havi 7250 forintot el nem érő összegű személyi járadékát havi 7250 forintra kell emelni.
(4) A nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások közül
a) a rokkantsági járadék összegét havi 1000 forinttal,
b) a rendszeres szociális járadék összegét a 2000. december 31-ig 58. életévüket betöltő nők, illetve a 62. életévüket betöltő férfiak esetében havi 1150 forinttal, egyéb esetekben havi 1000 forinttal,
c) a központi szociális segély összegét havi 1150 forinttal
kell emelni.
2. § 2000. január 1-jétől a házastársi pótlék és a házastársi pótlékhoz járó kiegészítés havi együttes összege 9700 forint, a házastárs után járó jövedelempótlék havi összege 6700 forint.
3. § Az egyes személyes szabadságot korlátozó intézkedésekkel, valamint a semmissé nyilvánított elítéléssel összefüggésben járó emelés összegét, továbbá az egyes nyugdíjak felülvizsgálatáról, illetőleg egyes nyugdíjkiegészítések megszüntetéséről szóló 1991. évi XII. törvény alapján megszüntetett nyugdíjkiegészítés helyébe lépett pótlék összegét 2000. január 1-jétől önállóan 8 százalékkal kell növelni.
4. § Az 1999. december 31-ét követő időponttól megállapításra kerülő
a) rokkantsági járadék összege havi 13 300 forint;
b) rendszeres szociális járadék összege havi 12 900 forint.
5. § Azt a személyt, aki több nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátásban részesül, az e rendeletben meghatározott emelések ellátásonként külön-külön is megilletik.
6. § (1) Az 1. § (2)-(4) bekezdése szerint megemelt nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások fedezetét és a végrehajtás költségeit a központi költségvetés a Nyugdíjbiztosítási Alapnak megtéríti.
(2) Az összegek átutalásának, illetőleg elszámolásának módjáról és időpontjáról a Pénzügyminisztérium, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság és a Szociális és Családügyi Minisztérium megállapodást köt.
7. § (1) Ez a rendelet 2000. január 1-jén lép hatályba. A január hónapra járó ellátást az érintettek számára emelt összegben kell folyósítani.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a cukorbetegek anyagi támogatásáról szóló 18/1987. (XII. 24.) EüM rendelet hatályát veszti azzal, hogy a 2000. január 1-jét megelőző időponttól megállapított cukorbetegek anyagi támogatását az 1999. december 31-én hatályban lévő rendelkezések alapján tovább kell folyósítani.
(3) A vakok személyi járadékának bevezetéséről szóló 1032/1971. (VII. 14.) Korm. határozat végrehajtásáról rendelkező 6/1971. (XI. 30.) EüM rendelet 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az 1999. december 31-e utáni időponttól megállapított járadék összege egységesen havi 7250 forint.”
(4) A nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék bevezetéséről szóló 173/1995. (XII. 27.) Korm. rendelet
a) 2. §-a (1) bekezdésének da) és dc) pontjában, valamint 4. §-a (1) bekezdésének első mondatában a „40 000 Ft-ot” szövegrész helyébe az „50 000 Ft-ot”,
b) 4. §-a (1) bekezdésének második mondatában a „40 000 Ft” szövegrész helyébe az „50 000 Ft”,
c) 4. §-ának (2) bekezdésében a „20 000 Ft-ot” szövegrész helyébe a „25 000 Ft-ot”
szövegrész lép.
(5) E rendelet hatálybalépése előtt megállapított nemzeti helytállásért elnevezésű pótlékot a (4) bekezdés szerint módosított összeghatárok alapulvételével meg kell emelni. Az emelést a nyugellátások, valamint a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások 2000. január 1-jétől megemelt összegeinek figyelembevételével kell végrehajtani.