216/2005. (X. 7.) Korm. rendelet

a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások 2005. évi kiegészítő emeléséről

1. § (1) A nyugdíjfolyósító szervek, valamint a Magyar Államkincstár Területi Igazgatóságai által folyósított nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások havi összege 2005. november 1-jétől - 2005. január 1-jei visszamenőleges hatállyal - a (2)-(4) bekezdésben foglaltak szerint emelkedik.
(2) 1 százalékkal kell emelni
a) az átmeneti járadék összegét;
b) a havi 74 100 forintot el nem érő egészségkárosodási járadék összegét azzal, hogy az egészségkárosodási járadék havi összege az emeléssel együttesen sem haladhatja meg a havi 74 100 forintot;
c) az egyes személyes szabadságot korlátozó intézkedésekkel, valamint a semmissé nyilvánított elítéléssel összefüggésben járó emelés összegét, továbbá az egyes nyugdíjak felülvizsgálatáról, illetőleg egyes nyugdíj-kiegészítések megszüntetéséről szóló 1991. évi XII. törvény alapján megszüntetett nyugdíj-kiegészítés helyébe lépett pótlék összegét.
(3) A vakok személyi járadékát havi 12 440 forintra kell emelni.
(4) A nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások közül
a) a rokkantsági járadék összegét havi 270 forinttal,
b) a rendszeres szociális járadék összegét a 2005. december 31-ig 62. életévüket betöltő személyek esetében havi 260 forinttal, egyéb esetekben havi 220 forinttal,
c) a központi szociális segély összegét havi 260 forinttal,
d) a házastársi pótlék, illetve a házastársi pótlékhoz járó kiegészítés havi együttes összegét 160 forinttal,
e) a házastárs után járó jövedelempótlék összegét havi 110 forinttal
kell emelni.
2. § Azt a személyt, aki több nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátásban részesül, az e rendeletben meghatározott emelések ellátásonként külön-külön is megilletik.
3. § (1) Az 1. § (2) és (4) bekezdései szerint megemelt nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások fedezetét a központi költségvetés a Nyugdíjbiztosítási Alapnak megtéríti.
(2) Az összegek átutalásának, illetőleg elszámolásának módjáról és időpontjáról a Pénzügyminisztérium, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság, valamint az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium megállapodást köt.
4. § (1) Az 1-2. § szerinti emelést oly módon kell végrehajtani, hogy az érintett személyeknek a 2005. január-október hónapokra járó emelés tízhavi összegét november hónapban egy összegben kell kiutalni úgy, hogy a kifizetendő összeg személyenként 2500 forintnál nem lehet kevesebb. A november hónapra járó ellátást az 1-2. § szerint megemelt összegben kell kifizetni.
(2) A 2004. december 31. utáni időponttól megállapított ellátás esetén a visszamenőleges emelés időarányos része jár azzal, hogy a kifizetendő összeg személyenként 2500 forintnál nem lehet kevesebb.
5. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépését követő időponttól megállapításra kerülő
a) rokkantsági járadék összege havi 27 450 forint,
b) rendszeres szociális járadék összege havi 22 110 forint azzal, hogy ezen összegekre az 1-2. § szerinti emelés nem jár.
(3) Amennyiben az 1-2. § szerinti ellátásokra való jogosultság e kormányrendelet hatálybalépése előtt megszűnt, a visszamenőlegesen járó kiegészítő emelést a megszüntetett ellátás jogosultja, illetőleg a jogosult halála esetén a hozzátartozója vagy örököse részére - kérelemre - egy összegben kell kiutalni úgy, hogy a kifizetendő összeg személyenként 2500 forintnál nem lehet kevesebb.
(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék bevezetéséről szóló 173/1995. (XII. 27.) Korm. rendelet
a) 2. §-a (1) bekezdésének da) és dc) alpontjában, valamint 4. §-a (1) bekezdésének első mondatában a „110 000 Ft-ot” szövegrész helyébe a „111 100 Ft-ot”,
b) 4. §-a (1) bekezdésének második mondatában a „110 000 Ft” szövegrész helyébe a „111 100 Ft”,
c) 4. §-ának (2) bekezdésében az „55 000 Ft-ot” szövegrész helyébe az „55 550 Ft-ot”
szövegrész lép.
(5) E rendelet hatálybalépése előtt megállapított nemzeti helytállásért elnevezésű pótlékot a (4) bekezdés szerint módosított összeghatárok alapulvételével - 2005. november 1-jétől, 2005. január 1-jei visszamenőleges hatállyal - meg kell emelni. Az emelést a nyugellátások, valamint a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások e rendelet szerint megemelt összegeinek figyelembevételével kell végrehajtani.
(6) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a nyugellátások és baleseti nyugellátások, valamint a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások emeléséről szóló 187/1997. (X. 31.) Korm. rendelet 12. §-ának (4) bekezdésében a „2005. január 1-jétől 28 350 forint” szövegrész helyébe a „2005. január 1-jétől 28 650 forint” szövegrész lép.