257/2015. (IX. 10.) Korm. rendelet

a gyakorlati képzés költségeinek a szakképzési hozzájárulás terhére történő elszámolásánál figyelembe vehető gyakorlati képzési normatívák mértékéről és a csökkentő tétel számításáról szóló 280/2011. (XII. 20.) Korm. rendelet és a szakiskolai tanulmányi ösztöndíjról szóló 328/2009. (XII. 29.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány
a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény 23. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 6. § tekintetében a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény 23. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A gyakorlati képzés költségeinek a szakképzési hozzájárulás terhére történő elszámolásánál figyelembe vehető gyakorlati képzési normatívák mértékéről és a csökkentő tétel számításáról szóló 280/2011. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az a hozzájárulásra kötelezett, aki a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvényben (a továbbiakban: Sztv.) meghatározott szakképző iskolával kötött együttműködési megállapodás alapján folytatott gyakorlati képzés szervezésével tesz eleget hozzájárulási kötelezettségének, éves és havi bruttó kötelezettségét a (2)-(4) bekezdésben meghatározott módon számított csökkentő tétel összegével csökkentheti.”
2. § A Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A csökkentő tétel éves összege - ha a tanulószerződés hatálya a tárgyév teljes időtartamára fennáll - tanulónként az alapnormatíva összegének és a tanulószerződésben megnevezett szakképesítéshez tartozó,
a) a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény alapján indított szakképzés esetében az 1. mellékletben meghatározott szakképesítésenkénti súlyszorzó szorzata,
b) az Sztv. alapján indított
ba) nappali rendszerű iskolai oktatás és a nappali oktatás munkarendje szerint folyó felnőttoktatás esetében a 2. mellékletben meghatározott szakképesítésenkénti súlyszorzó szorzata,
bb) esti oktatás munkarendje szerint folyó felnőttoktatás esetében a 2. mellékletben meghatározott szakképesítésenkénti súlyszorzó szorzatának 60%-a,
bc) levelező oktatás munkarendje szerint folyó felnőttoktatás esetében a 2. mellékletben meghatározott szakképesítésenkénti súlyszorzó szorzatának 20%-a.”
3. § A Korm. rendelet a következő 5/A. §-sal egészül ki:
„5/A. § (1) Az a hozzájárulásra kötelezett, aki a szakképző iskola tanulójával kötött tanulószerződés alapján folytatott gyakorlati képzés szervezésével teljesíti a hozzájárulási kötelezettségét, az Szht. 8. § (1a) bekezdésében meghatározott kiegészítő csökkentő tételeket a (2)-(7) bekezdésben meghatározottak szerint veheti figyelembe.
(2) Az Szht. 8. § (1a) bekezdés a) pontjában meghatározott - kizárólag az aktiválás évében igénybe vehető - beruházási kiegészítő csökkentő tétel mértéke évente a tanulószerződéses tanulók éves létszáma átlagának és az alapnormatíva összege
a) 1-10 főt foglalkoztató kötelezett esetén 38%-ának,
b) 11-50 főt foglalkoztató kötelezett esetén 18%-ának,
c) 50 főnél többet foglalkoztató kötelezett esetén 9%-ának
a szorzata.
(3) A beruházási kiegészítő csökkentő tétel összege nem haladhatja meg a beruházás - a beruházáshoz nyújtott állami támogatás esetén a támogatás összegével csökkentett - összköltségének a mértékét, és évente legfeljebb 15 millió forint összegben vehető figyelembe.
(4) A beruházási kiegészítő csökkentő tétel számításánál a tanulók éves létszámának az átlagát - az 5. § (5)-(6) bekezdésében foglaltak figyelembevételével - a tanulók havi létszámának számtani átlaga alapján kell meghatározni.
(5) Az Szht. 8. § (1a) bekezdés b) pont ba) alpontjában meghatározott oktatói kiegészítő csökkentő tétel mértéke évente és tanulónként az alapnormatíva összegének 21%-a.
(6) Az Szht. 8. § (1a) bekezdés b) pont bb) alpontjában meghatározott tanműhely-fenntartási kiegészítő csökkentő tétel mértéke évente és tanulónként az alapnormatíva összegének 25%-a.
(7) Az (5)-(6) bekezdésben meghatározott kiegészítő csökkentő tétel éves és - szakképzési hozzájárulási előleg fizetése esetén - havi mértékének a megállapítása során az 5. § (3)-(6) bekezdését is alkalmazni kell.”
4. § A Korm. rendelet 6. § (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Az a hozzájárulásra kötelezett, aki a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény szerinti gyakorlatigényes alapképzési szak, vagy duális képzés keretében folytatott gyakorlati képzés szervezésével tesz eleget hozzájárulási kötelezettségének, éves és havi bruttó kötelezettségét a (2)-(4) bekezdésben meghatározott módon számított csökkentő tétel összegével csökkentheti.
(2) A gyakorlatigényes alapképzési szak, illetve duális képzés keretében gyakorlati képzésben részt vevő hallgatóra vonatkozóan a gyakorlati képzési normatíva napi összegét az alapnormatíva összegének 100-zal történő elosztásával kell kiszámítani.”
5. § A Korm. rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
6. § A szakiskolai tanulmányi ösztöndíjról szóló 328/2009. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdésében a „legfeljebb 10” szövegrész helyébe a „legfeljebb 12” szöveg lép.
7. § A Korm. rendelet
a) 3. §-ában a „csökkentő tétel” szövegrész helyébe az „alap- és kiegészítő csökkentő tétel” szöveg,
b) 4. § (1), (3) és (5) bekezdésében, 5. § (1) és (7) bekezdésében 5. § (4) bekezdés második előfordulási helyén, 6. § (1) és (3) bekezdésében a „csökkentő tétel” szövegrész helyébe az „alapcsökkentő tétel” szöveg,
c) 4. § (4) bekezdésében, 5. § (3)-(6) bekezdésében, 6. § (4) bekezdésében az „a csökkentő tétel” szövegrész helyébe az „az alapcsökkentő tétel” szöveg,
d) 5. § (2) bekezdésében az „A csökkentő tétel” szövegrész helyébe az „Az alapcsökkentő tétel” szöveg,
e) 5. § (3) bekezdésében a „csökkentő tételek” szövegrész helyébe az „alapcsökkentő tételek” szöveg
lép.
8. § Hatályát veszti a Korm. rendelet
a) 4. § (5) bekezdése,
b) 5. § (7) bekezdése.
9. § (1) Ez a rendelet - a (2) és a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 3. § és a 7. § 2016. január 1-jén lép hatályba.
(3) A 8. § 2016. augusztus 31-én lép hatályba.