461/2016. (XII. 23.) Korm. rendelet

az egyes egészségügyi dolgozók és egészségügyben dolgozók illetmény- vagy bérnövelésének, valamint az ahhoz kapcsolódó támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről szóló 2003. évi LXXXIV. törvény 28. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Az egyes egészségügyi dolgozók és egészségügyben dolgozók illetmény- vagy bérnövelésének, valamint az ahhoz kapcsolódó támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet] 2. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A szakorvos képzésért felelős egészségügyi államigazgatási szerv által foglalkoztatott rezidens esetében a 4. melléklet szerinti havi alapbér (garantált illetmény) Kjt. szerinti garantált illetményen felüli része az egészségügyi szolgáltató részére kerül biztosításra. Az egészségügyi szolgáltató ennek felhasználásával - az Eütev. 11/B. § (3) bekezdése szerinti munkáltatói minőségére figyelemmel - köteles a rezidens részére az Eütev. 11/A. § (4) bekezdésében meghatározott bért (illetményt) biztosítani.”
2. § (1) A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet 2/A. alcím címsora helyébe a következő alcím lép:
„2/A. Az egészségügyi ágazati előmeneteli szabályok hatálya alá tartozó egészségügyi és egészségügyben dolgozók bérfejlesztése”
(2) A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet 2/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„2/A. § (1) Az egészségügyi ágazati előmeneteli szabályok hatálya alá tartozó orvos, szakorvos, fogorvos, szakfogorvos havi alapbére (garantált illetménye) nem lehet kevesebb, mint a 4. melléklet szerinti összeg.
(2) Az egészségügyi ágazati előmeneteli szabályok hatálya alá tartozó gyógyszerész, szakgyógyszerész havi alapbére (garantált illetménye) nem lehet kevesebb, mint az Eütev. 11/A. § (6a) bekezdése szerinti és az 5. melléklet szerinti együttes összeg.
(3) Az egészségügyi ágazati előmeneteli szabályok hatálya alá tartozó, 1. melléklet szerinti munkakörben foglalkoztatott, egyéb, nem egészségügyi egyetemi végzettséggel, valamint nem egészségügyi egyetemi végzettséggel és egészségügyi felsőfokú szakirányú szakképesítéssel rendelkező egészségügyi dolgozó havi alapbére (garantált illetménye) nem lehet kevesebb, mint az Eütev. 11/A. § (6) bekezdése szerinti és a 6. melléklet szerinti együttes összeg.
(4) Az egészségügyi ágazati előmeneteli szabályok hatálya alá tartozó egészségügyi szakdolgozó és egészségügyben dolgozó havi alapbére (garantált illetménye) nem lehet kevesebb, mint a 7. melléklet szerinti összeg.
(5) Az egészségügyi ágazati előmeneteli szabályok hatálya alá tartózó, 1. melléklet szerinti munkakörben foglalkoztatott, egyéb, nem egészségügyi főiskolai végzettséggel rendelkező egészségügyi dolgozó havi alapbére (garantált illetménye) nem lehet kevesebb, mint az Eütev. 11/A. § (6) bekezdése szerinti és a 8. melléklet szerinti együttes összeg.”
3. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet 2/A. alcíme a következő 2/C. §-sal egészül ki:
„2/C. § (1) A mozgóbér elemek számítási alapja a 2/A. § (1)-(5) bekezdése szerinti alapbér (garantált illetmény) összege.
(2) Az egészségügyi ágazati előmeneteli szabályok alapján járó, a 4-8. melléklet szerinti illetmény-, illetve bértáblák változása miatti alapbér (garantált illetmény) növekedést a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény, a Kjt. és a Hjt. alkalmazásában a távolléti díj számítása során, továbbá a Kjt. alkalmazásában a jubileumi jutalom számítása során figyelembe kell venni.
(3) A 4-8. melléklet szerinti illetmény-, illetve bértáblák változása miatti alapbér (garantált illetmény) növekedés a foglalkoztatottat a munkáltató egyoldalú döntése alapján az alapbérén (garantált illetményén) felül megillető juttatás - különösen illetménykiegészítés - terhére, annak visszavonásával vagy csökkentésével nem biztosítható.
(4) Részmunkaidő esetén az Eütev. 11/A. §-a szerinti és a 4-8. melléklet szerinti alapbér (garantált illetmény) a munkaidő teljes munkaidőhöz viszonyított arányában jár.
(5) A Hjt. hatálya alá tartozó foglalkoztatottak esetében a 4-8. melléklet szerinti illetmény-, illetve bértáblák változása miatti alapbér (garantált illetmény) növekedést kiegészítő illetményként kell megállapítani.”
4. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet 4. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, valamint a § a következő (8)-(11) bekezdéssel egészül ki:
„(7) A Magyar Államkincstár a (6) bekezdésben foglalt elszámolás érdekében legkésőbb 2017. március 31-éig a miniszter részére megküldi a 9. melléklet 3. pontja szerinti adatokat.
(8) A 2015. október hónaptól 2016. szeptember hónapjáig tartó időszakra utalványozott bérkiegészítés - ideértve a mozgóbér elemekre nyújtott támogatást is - felhasználásáról a munkáltató 2017. április 15-éig köteles elszámolni a miniszter által meghatározott módon.
(9) A Magyar Államkincstár a (8) bekezdésben foglalt elszámolás érdekében legkésőbb 2017. március 15-éig a munkáltató és a miniszter rendelkezésére bocsátja a 9. melléklet 1. és 2. pontja szerinti adatokat.
(10) A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (a továbbiakban: NEAK) a miniszter tájékoztatása alapján a munkáltató által igényelt, de a bérnövekedés biztosítására fel nem használt támogatási összeget a (8) bekezdés szerinti elszámolási időpontot követően a munkáltató teljesítményfinanszírozásából egy vagy több részletben levonja. Ha a munkáltató teljesítményfinanszírozása a jogosulatlanul igénybe vett vagy felhasznált támogatás összegének levonására fedezetet nem nyújt, azt a munkáltató az egészségbiztosító felszólítására köteles visszafizetni.
(11) A NEAK a munkáltatónál keletkezett többletigényre utólagosan bérkiegészítés támogatást nem utalványoz.”
5. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Ha a miniszter ellenőrzése során megállapítja, hogy a munkáltató jogosulatlanul vett igénybe vagy használt fel támogatást, akkor a jogosulatlan igénybevételről vagy felhasználásról értesíti a NEAK-ot. A jogosulatlanul igénybe vett vagy felhasznált támogatás összegét a NEAK
a) ha az értesítés az adott hónap 20-áig beérkezik, a tárgyhónapot követő hónapban,
b) ha az értesítés az adott hónap 20-át követően érkezik be, a tárgyhónapot követő második hónapban
esedékes teljesítményfinanszírozásból jogosult levonni.”
6. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„9. § (1) A 2. mellékletben foglalt táblázat 255-257. sora szerinti egészségügyi szolgáltatónak az egészségügyi ágazati előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó, az egyes egészségügyi dolgozók és egészségügyben dolgozók illetmény- vagy bérnövelésének, valamint az ahhoz kapcsolódó támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet módosításáról szóló 461/2016. (XII. 23.) Korm. rendelet hatálybalépésének napján jogviszonyban álló foglalkoztatottja bérkiegészítésre 2016. szeptember 1-jétől, de legfeljebb a munkáltatónál fennálló, az egészségügyi ágazati előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó foglalkoztatási jogviszonya időtartamára jogosult.
(2) Az (1) bekezdés szerinti bérkiegészítés megvalósítása során a foglalkoztatottat a 2016. augusztus 1-jén hatályos jogszabályi rendelkezések és a munkaszerződése alapján megillető alapbér, valamint rendszeres pótlék vagy pótlékok együttes összegét 2016. szeptember 1-jével a 3. mellékletben szereplő összeggel meg kell emelni.
(3) Az (1) bekezdés szerint bérkiegészítésre jogosult foglalkoztatott részére - legfeljebb az egészségügyi ágazati előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó munkakörben történő foglalkoztatásának időtartamára - a (2) bekezdés szerinti havi béremelési összeget egy összegű bérkülönbözetként kell megállapítani, és azt a 2016. december havi munkabér kifizetésével egyidejűleg kell kifizetni.
(4) A munkáltató által, a (3) bekezdés szerinti időszakra vonatkozóan kifizetendő bérkülönbözet biztosítása érdekében igényelhető támogatás összege megegyezik a munkáltató által kifizetendő bérkülönbözetnek a kifizetőt terhelő adókkal és járulékokkal megnövelt mértékével, amelyet részletesen a 4. melléklet tartalmaz.”
7. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet 6. alcíme a következő 11/C. §-sal egészül ki:
„11/C. § (1) A NEAK a 3. § szerinti, 2016. december hónapra számfejtésre kerülő bérkiegészítés támogatást 2017. január hónapban utalványozza.
(2) A NEAK a 2/A. § szerinti, 2017. január hónapban számfejtésre kerülő bérfejlesztéshez a munkáltató részére egy havi támogatást nyújt, melyet 2017. január hónapban utalványoz.
(3) Az (1) és (2) bekezdés szerinti támogatás összege megegyezik a munkáltató részére 2016. december hónapban utalványozott támogatási összeggel.
(4) A támogatás fedezetétül az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet 5. számú melléklete szerinti Egészségügyi dolgozók béremelésének fedezete előirányzat szolgál.
(5) Az (1) és (2) bekezdés szerinti támogatásra a 4. § (4) bekezdése szerinti elszámolási szabályok megfelelően alkalmazandóak.”
8. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
9. § (1) A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet 4. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(2) A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet
a) a 3. melléklet szerinti 5. melléklettel,
b) a 4. melléklet szerinti 6. melléklettel,
c) az 5. melléklet szerinti 7. melléklettel,
d) a 6. melléklet szerinti 8. melléklettel
egészül ki.
10. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet
a) 4. melléklete helyébe a 7. melléklet,
b) 5. melléklete helyébe a 8. melléklet,
c) 6. melléklete helyébe a 9. melléklet,
d) 7. melléklete helyébe a 10. melléklet,
e) 8. melléklete helyébe a 11. melléklet
lép.
11. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet
a) 7. melléklete helyébe a 12. melléklet,
b) 8. melléklete helyébe a 13. melléklet
lép.
12. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet
a) 7. melléklete helyébe a 14. melléklet,
b) 8. melléklete helyébe a 15. melléklet
lép.
13. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet a 16. melléklet szerinti 9. melléklettel egészül ki.
14. § A 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet
a) 2. § (6) bekezdésében a „bekezdésében meghatározott” szövegrész helyébe a „bekezdésében, valamint a 4. mellékletben meghatározott” szöveg,
b) 2/B. § (1) bekezdésében a „bérkiegészítést” szövegrész helyébe az „emelt alapbért (illetményt)” szöveg,
c) 2/B. § (3) bekezdés b) pontjában és záró szövegrészében, (6) bekezdés b) pontjában a „bérkiegészítésre” szövegrész helyébe az „emelt alapbérre (illetményre)” szöveg,
d) 2/B. § (5) bekezdésében a „bérkiegészítésben” szövegrész helyébe az „emelt alapbérben (illetményben)” szöveg,
e) 2/B. § (7) bekezdésében az „a mozgóbér elemek” szövegrész helyébe az „az ügyeleti díj, az Eütev. 14/B. §-a szerinti pótlék, a készenléti díj, valamint a rendkívüli munkavégzés bérpótléka (a továbbiakban együtt: mozgóbér elemek)” szöveg,
f) 4. § (5) bekezdésében a „február” szövegrész helyébe az „április” szöveg,
g) 4. § (6) bekezdésében az „OEP által” szövegrész helyébe az „egészségügyért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által” szöveg, az „az OEP legkésőbb” szövegrész helyébe az „a miniszter legkésőbb” szöveg,
h) 4. § (6) bekezdésében a „február 28-áig” szövegrész helyébe az „április 30-áig” szöveg, a „január 1-jéig” szövegrész helyébe a „február 28-áig” szöveg,
i) 5. § (1) bekezdésében az „Az OEP” szövegrészek helyébe az „A miniszter” szöveg
lép.
15. § Hatályát veszti a 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet
a) 3. § (1) bekezdésében a „2/A. § szerinti,” szövegrész,
b) 3. § (2)-(5) bekezdése,
c) 4. § (1)-(2) bekezdése.
16. § (1) Ez a rendelet - (2)-(5) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 2-5. §, a 7. §, a 9. §, a 13. §, a 14. § b)-i) pontja, a 15. §, valamint a 2-6. és a 16. melléklet 2017. január 1-jén lép hatályba.
(3) A 10. §, a 14. § a) pontja, valamint a 7-11. melléklet 2017. november 1-jén lép hatályba.
(4) A 11. §, valamint a 12. és 13. melléklet 2018. november 1-jén lép hatályba.
(5) A 12. §, valamint a 14. és 15. melléklet 2019. november 1-jén lép hatályba.