﻿MAGYARORSZÁG KORMÁNYA
T/l 1563. számú
törvényjavaslat
egyes közteherviselési kötelezettséget előíró törvények módosításáról
Előadó:
Varga Mihály
nemzetgazdasági miniszter
Budapest, 2013. június

2013. évi......törvény
egyes közteherviselési kötelezettséget előíró törvények módosításáról
1.	Egyes közteherviselési kötelezettséget előíró törvények módosítása
l.§
(1)	A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Bt.) 20. § (3)
bekezdésének a) pontja helyébe a következő lép:
[A bányajáradék mértéke a hatósági engedély alapján kitermelt ásványi nyersanyag
mennyisége után keletkező értéknek/]
„a) a termelési műszaki üzemi terv alapján 2008. január 1. előtt üzemszerűen termelésbe
állított szénhidrogén mezőkön kitermelt kőolaj és földgáz esetében - a b), d) és e) pontban
foglalt kivétellel - 16%-a"
(2)	A Bt. 20.§ (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Ha a Brent kőolaj tőzsdei jegyzésárának havi átlaga a 80 USD/bbl árat eléri vagy
meghaladja, a (3) bekezdés a)- c) pontok szerinti bányajáradék mértéke 3-3 százalékponttal
emelkedik. Ha a Brent kőolaj tőzsdei jegyzésárának havi átlaga a 90 USD/bbl árat eléri vagy
meghaladja, a (3) bekezdés a)-c) pontok szerinti bányajáradék mértéke további 3-3
százalékponttal emelkedik.”
2.	§
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény a következő 65. §. (5)
bekezdésének „Az (1) bekezdés bb) alpontjának” szövegrésze helyébe „A 2013. augusztus 1-
jét megelőzően megszerzett kamatjövedelmekre vonatkozóan az (1) bekezdés bb)
alpontjának” szöveg lép.
3.	§
Hatályát veszti a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 65. § (5)
bekezdése.
4.	§
Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Eho.) 3. §-a
a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
„(8) Az Szja tv. 65. §-a szerinti kamatjövedelem adóalapként meghatározott összege után a
magánszemély 6 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást fizet.”
5.	§
(1)	Az Eho. 11. § (2) bekezdése a következő második mondattal egészül ki:
„A kamatjövedelemből levont egészségügyi hozzájárulást és annak alapját a kifizető
magánszemélyhez nem köthető kötelezettségként bruttó módon vallja be.”
(2)	Az Eho. 11. § a következő (12) bekezdéssel egészül ki:
„(12) Az Szja tv. 65. § (2) bekezdése szerinti esetben a magánszemély az adóhatósági
közreműködés nélkül elkészített bevallásában vagy önellenőrzésében igényelheti vissza a
kifizető által levont és a bevallásban megállapított egészségügyi hozzájárulás különbségét. Az
Szja tv. 65. § (2) bekezdés a) pont aa) alpontja szerinti igazoláson a kifizető feltünteti a
magánszemélytől levont eho összegét.”
2
6. §
Az Eho. a következő 11/C. §-sal egészül ki:
„11/C. § (1) A 3. § - egyes közteherviselési kötelezettséget előíró törvények módosításáról
szóló 2013. évi ... törvénnyel beiktatott - (8) bekezdését a 2013. augusztus 1-jén és azt
követően megszerzett jövedelmekre kell alkalmazni a (2) bekezdésben foglaltak
figyelembevételével.
(2) Ha a kamatjövedelem juttatását megalapozó időszak 2013. augusztus 1-je előtt kezdődik,
de a jövedelem megszerzésének időpontja a 2013. augusztus 1-jével kezdődő időszakra esik, a
3.	§ (8) bekezdése szerinti egészségügyi hozzájárulás a 2013. augusztus 1-jétől megszolgált
kamatjövedelmet terheli. A 2013. augusztus 1-jétől megszolgált kamatjövedelmet - ha a
kamat juttatójának nyilvántartásából más nem állapítható meg - a kamatjövedelem juttatását
megalapozó időszak 2013. július 31 -ét követő részének és az időszak teljes időtartamának
napokban számolt aránya alapján kell megállapítani. ”
7.	§
A távközlési adóról szóló 2012. évi LVI. törvény 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (1) Az adó mértéke
a)	a 4. § a) pontja szerinti adóalap esetén, ha hívást
aa)	magánszemély előfizető előfizetéséhez tartozó hívószámról indítják, akkor
hívásonként 2 forint/megkezdett perc,
ab)	nem magánszemély előfizető előfizetéséhez vagy a szolgáltatóhoz tartozó
hívószámról indítják, akkor hívásonként 3 Ft/megkezdett perc,
b)	a 4. § b) pontja szerinti adóalap esetén, ha az üzenetet:
ba)	magánszemély előfizető előfizetéséhez tartozó hívószámról küldik, akkor 2
forint/darab,
bb)	nem magánszemély előfizető előfizetéséhez vagy a szolgáltatóhoz tartozó
hívószámról küldik, akkor 3 Ft/darab.
(2) A hívószámról indított hívások, küldött üzenetek utáni adó összege nem lehet több, mint:
a)	magánszemély előfizető előfizetéséhez tartozó hívószám esetén 700 Ft/hó/hívószám,
b)	nem magánszemély előfizető előfizetéséhez és a szolgáltatóhoz tartozó hívószám esetén
5000 Ft/hó/hívószám.”
8.	§
A pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény (a továbbiakban: Pti.
törvény) 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„7. § (1) A pénzügyi tranzakciós illeték mértéke
a)	a pénzügyi tranzakciós illeték alapjának 0,3 százaléka, de fizetési műveletenként
legfeljebb 6 ezer forint,
b)	a d) pont szerinti kivétellel a pénzügyi tranzakciós illeték alapjának 0,3 százaléka,
ha az illetékfizetésre a Posta Elszámoló Központot működtető intézmény vagy a
kincstár kötelezett,
3
c)	a pénzügyi tranzakciós illeték alapjának 0,6 százaléka a fizetési számláról történő
készpénzkifizetés, illetve a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz útján történő
készpénzkifizetés esetén,
d)	a pénzügyi tranzakciós illeték alapjának 0,3 százaléka, de fizetési műveletenként
legfeljebb 6 ezer forint az állampapír forgalmazásával kapcsolatos fizetési
műveletek esetében, ha az illetékfizetésre a kincstár kötelezett.”
9.	§
A Pti. törvény 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„11. § (1) Az e törvény hatálybalépését megelőzően megkezdett fizetési műveletre és fizetési
műveletnek nem minősülő műveletre e törvényt akkor kell alkalmazni, ha a művelet teljesítési
napja 2013. január 1-jére vagy ezt követő napra esik.
(2)	E törvénynek az egyes közteherviselési kötelezettséget előíró törvények módosításáról
szóló 2013. évi ..... törvénnyel megállapított 7. § (1) bekezdését azon műveletekre kell
alkalmazni, amelyek teljesítési napja 2013. július 31 -ét követő napra esik.”
2.	Záró rendelkezések
10.	§
(1)	Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2013. augusztus 1-jén lép hatályba.
(2)	A 3. § 2014. január 1-jén lép hatályba.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Magyarország Kormánya elkötelezett a költségvetési hiány GDP-hez mért legfeljebb 3%-os
arányának tartásában. Annak érdekében, hogy e cél abban az esetben is elérhető legyen, ha
nem várt, előre nem látható események miatt a költségvetési folyamatok kedvezőtlenek
lesznek, szükséges, hogy kellő nagyságú többlet közteher-bevétel álljon rendelkezésre.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1.	§-hoz
A törvényjavaslat megállapítja a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény módosításával
a bányajáradék új, 16%-os általános mértékét, valamint az ún. Brenti-felár alkalmazásának
eseteit.
2.	§-hoz
A személyi jövedelemadóról szóló törvény 65. § (5) bekezdése lehetővé tette, hogy a
magánszemély egyes jövedelmei után ne a kamatjövedelemre, hanem az ellenőrzött tőkepiaci
ügyletből származó jövedelemre irányadó rendelkezések szerint teljesítse az
adókötelezettségét. A 6 százalékos egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség
bevezetésével a kamatjövedelem és az ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelem
adóterhelése már nem egyezik meg, így a két adózási mód közül való választás lehetőségének
fenntartása 2013. augusztus 1-jétől indokolatlan.
3.	§-hoz
A szabály a személyi jövedelemadóról szóló törvény 65. § (5) bekezdésének 2014. január 1-
jei hatállyal való hatályon kívül helyezéséről rendelkezik.
4.	§-hoz
A hiánycél-tartási kötelezettség miatt szükséges költségvetési többletforrások biztosítása
érdekében a magánszemélyek kamatjövedelme után 6 százalékos mértékű egészségügyi
hozzájárulás kerül bevezetésre.
5.	§-hoz
A kamatjövedelemből levont ehót a kifizetőnek a havi adó- és járulékbevallásban kell
bevallania bruttó módon.
6.	§-hoz
Átmeneti rendelkezés alapján a kamatjövedelem utáni eho kötelezettség a magánszemélyek
2013. augusztus 1-jétől megszerzett kamatjövedelmére vonatkozik. Ha a kamatjövedelem
juttatását megalapozó időszak 2013. augusztus 1-jét megelőzően kezdődik, de a
kamatjövedelem juttatása 2013. augusztus 1-jét követő időpontra esik, például ha a
betétszerződést 2013. júniusában kötik meg, de arra kamatot csak szeptemberben fizetnek, az
egészségügyi hozzájárulást csak a 2013. augusztus 1-jétől megszolgált kamatjövedelemre kell
megállapítani. A 2013. augusztus 1-jétől megszolgált kamatjövedelmet - ha a kifizető
nyilvántartásai alapján más nem állapítható meg - időarányosan kell kiszámítani.
7.	§-hoz
A törvényjavaslat - a távközlési adó-bevétel növelése érdekében - megfogalmazza a
távközlési adó 2 Ft/megkezdett perc vagy küldött üzenet hatályos mértékének 3 Ft/megkezdett
5
perc vagy küldött üzenet mértékre emelését abban az esetben, ha nem magánszemély előfizető
hívószámáról vagy a szolgáltató hívószámáról indítanak hívást vagy küldenek üzenetet.
A távközlési adóról szóló 2012. évi LVI. törvény - az egy hívószámra jutó túlzott mértékű
adó kizárása érdekében - maximalizálja az adóösszeget annak függvényében, hogy a
hívószám magánszemély vagy nem magánszemély előfizető előfizetéséhez tartozik. A
törvényjavaslat kizárólag a nem magánszemély előfizető előfizetéséhez tartozó,
hívószámonként és havonta megállapított adóplafon összegét 2500 Ft-ról 5000Ft-ra emeli.
A törvényjavaslat értelmében tehát a magánszemély előfizető hívószámáról indított hívás,
küldött üzenet utáni adófizetési kötelezettség nem változik.
8.	§-hoz
A törvényjavaslat a költségvetési hiánycél tartása érdekében a pénzügyi tranzakciós illeték
mértékének módosítását írja elő. A javaslat szerint a pénzügyi tranzakciós illeték mértéke a
pénzügyi tranzakciós illeték alapjának 0,3 százaléka, ugyanakkor fizetési műveletenként nem
haladhatja meg a 6 ezer forintot. A fizetési számláról történő készpénzkifizetés, illetve a
készpénz-helyettesítő fizetési eszköz útján történő készpénzkifizetés esetén a pénzügyi
tranzakciós illeték mértéke a pénzügyi tranzakciós illeték alapjának 0,6 százaléka.
9.	§-hoz
A pénzügyi tranzakciós illetéket módosító rendelkezéshez tartozó alkalmazási szabály,
amelynek értelmében a módosított illetékmértékeket a 2013. július 31 -ét követően teljesített
műveletek tekintetében kell alkalmazni.
10.	§-hoz
A közteher-fizetési kötelezettséget megfogalmazó törvények módosításáról szóló
rendelkezések - a jogalanyok számára biztosítandó kellő felkészülési időre és Magyarország
gazdasági stabilitásáról szóló törvény vonatkozó rendelkezésére figyelemmel - főszabály
szerint 2013. augusztus 1-jén lépnek hatályba.