﻿Országgyűlési képviselő
             Iromány száma: T/17776.
             Benyújtás dátuma: 2017-10-10 16:08
             Parlex azonosító: WSTT3BRL0001
Címzett: Kövér László, az Országgyűlés elnöke
Tárgy: Törvényjavaslat benyújtása
Benyújtó: Varga Mihály (Fidesz)
Törvényjavaslat címe: A szociális hozzájárulási adó csökkentéséről és a kapcsolódó törvények
módosításáról
Az Alaptörvény 6. cikkének (1) bekezdése alapján „A szociális hozzájárulási adó csökkentéséről
és a kapcsolódó törvények módosításáról” címmel a mellékelt törvényjavaslatot kívánom
benyújtani.
2017. évi.....törvény
A szociális hozzájárulási adó csökkentéséről és a kapcsolódó törvények módosításáról
1.	A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosítása
1.	§
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 29. §-a
helyébe a következő rendelkezés lép:
„29. §
Az összevont adóalap az adóévben adókötelezettség alá eső valamennyi önálló, nem önálló
tevékenységből származó, valamint egyéb bevételből megállapított jövedelem, továbbá
átalányadózás esetén az egyéni vállalkozói, a mezőgazdasági kistermelői bevételből az átalányban
megállapított jövedelem. Ha a jövedelem után a magánszemély kötelezett a szociális hozzájárulási
adó, a 19,5 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás megfizetésére (kivéve, ha az költségként
elszámolható, vagy azt számára megtérítették), a megállapított jövedelem 84 százalékát kell
jövedelemként figyelembe venni.”
2.	§
Az Szja tv. 47. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A (2) bekezdés alkalmazásában az adóelőleg-alap számításnál figyelembe vett jövedelemnek a
bevételből a bekezdés rendelkezése szerint megállapított rész 84 százaléka minősül, ha a jövedelem
után a magánszemély kötelezett a szociális hozzájárulási adó, a 19,5 százalékos mértékű
egészségügyi hozzájárulás megfizetésére (kivéve, ha az költségként elszámolható, vagy azt számára
megtérítették).”
2.	Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény módosítása
3.	§
Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény 3. § (1) bekezdése helyébe a
következő rendelkezés lép:
„(1) A kifizető, - kifizető hiányában, vagy ha a kifizető az adó (adóelőleg) alapját képező jövedelem
után adót (adóelőleget) nem köteles megállapítani - a jövedelmet szerző magánszemély 19,5
százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást fizet az adóévben kifizetett, juttatott, az Szja tv.
szerinti
a)	összevont adóalapba tartozó jövedelemnél az adó (adóelőleg) alap számításánál figyelembe
vett jövedelem,
b)	külön adózó jövedelmek közül
ba)	a béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatások [Szja tv. 70. §]
1
      adóalapként meghatározott összege,
     bb)	a kamatkedvezményből származó jövedelem adóalapként meghatározott összege
után.”
3.	Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény módosítása
4.	§
Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény 4. § (3) bekezdése
helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A kifizető az (1) bekezdésben meghatározott ekhoalap összege után 19,5 százalék ekhót fizet.”
4.	Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi
CLVI. törvény módosítása
5.	§
Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI.
törvény 459. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az adó mértéke 19,5 százalék. A fizetendő adó az adóalap után számított adó (számított adó),
csökkentve az adó fizetésére kötelezettet törvény rendelkezése alapján megillető adókedvezmények
összegével.”
5.	A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII.
törvény módosítása
6.	§
A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény
10.	§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A főállású kisadózó e jogállásának időtartama alatt biztosítottnak minősül, a Tbj.-ben és a
foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényben
meghatározott valamennyi ellátásra jogosultságot szerezhet, ezen ellátások számításának alapja havi
94 400 forint, magasabb összegű tételes adó fizetése esetén 158 400 forint. Az állami adóhatóság a
7.	§ és a 8. § (11) bekezdése szerinti bejelentések adattartalma alapján adatot szolgáltat az egészség-
és nyugdíjbiztosítási szervek felé a főállású kisadózó biztosítotti jogállásának időtartamáról és az
ellátások alapjáról.”
6.	Az egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi CLXXXII.
törvény módosítása
7.	§
Nem lép hatályba az egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi
2
CLXXXII. törvény
  a)	8. § 3. és 5. pontja,
  b)	21. §-a,
  c)	28. §-a,
  d)	32. § 1. pontja.
7.	Záró rendelkezések
8. §
(1)	Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2)	Az 1-6. § 2018. január 1-jén lép hatályba.
3
Általános indokolás
A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma 2016. november 24-én
megállapodtak a minimálbér, a garantált bérminimum és a reálbérek emeléséről, valamint a
munkáltatói bérterhek csökkentéséről. A megállapodásnak megfelelően a makrogazdasági
feltételek kedvező alakulására tekintettel a törvényjavaslat a szociális hozzájárulási adó
kulcsának a korábbi 20 százalékra történő csökkentése helyett 19,5 százalékra történő
mérséklését kezdeményezi 2018. január 1-jétől. E kulcs csökkentésével párhuzamosan az
egészségügyi hozzájárulás 22 százalékos mértékű kulcsa is csökken 19,5 százalékra. A javaslat
tartalmazza továbbá a szociális hozzájárulási adó kulcsának csökkentésével összefüggésben a
személyi jövedelemadó, a kisadózó vállalkozások tételes adója, valamint az egyszerűsített
közteherviselési hozzájárulás szabályainak pontosítását.
Részletes indokolás
1-4. §
A szociális hozzájárulási adó 2018. évi csökkentésével összefüggésben szükséges módosítás.
5.	§
A szociális hozzájárulási adó 2018. január 1-jével 19,5 százalékos mértékű lesz.
6.	§
Az adó- és járulékmértékek 2018. évi változásával összefüggésben módosítani szükséges a
kisadózók ellátási alapját.
7.	§
Nem lépnek hatályba az adó- és járulékmértékeket 2018. január 1-jétől meghatározó
rendelkezések, tekintettel arra, hogy azok a makrogazdasági feltételek kedvező alakulása miatt
újra megállapításra kerülnek az érintett törvényekben.
8.	§
Hatályba léptető rendelkezés.
4